fbpx
blogPR

Samsun’a Değer Katan Bir Eğitimci; Nurtaç Hoca

Müzik Gizli Bir Aritmetik

Samsun’a Değer Katan Bir Eğitimci; Nurtaç Hoca

Müzik Gizli Bir Aritmetik

 

Her ikisinde de estetik var.

Her ikisinde de evrensel bir dil var.

Her ikisinde de bir stil var.

 

Evrenin ortak dilleri iki tane, geometri ve müzik.

Müzik sadece sesten ibaret değil aslında, frekansların harmonisi.

Ve evrende, bütün dilleri bilen bir sistem var.

Yani aslında bir dil de gerekmiyor. Evrensel düşünme ve  hissetme ile alakalı olan bu durum 2 dalı bir araya getirmeyi başarıyor. 

Bu  iki disiplin antik devirlerden itibaren karşılaştırılmış ve ilişkilendirilmiş. Her ikisinde de estetik var. Her ikisinde de evrensel bir dil var. Her ikisinde de bir stil var.

Bir müzisyen Bach’ı nasıl ilk melodilerinden anlayabiliyorsa, bir matematikçi de Gauss’u  ilk satırlardan fark edebilir.

Müziğin eğlenceli olduğu kadar eğitici olduğunu da kanıtlayan bir teknik ile kendinden söz ettiren önemli bir eğitimciden bahsetmek istiyorum. “ Samsun’a Değer ” katan önemli isimlerden biri eğitim camiasından bu ay.  Popüler adıyla Nurtaç Hoca. Kendisi yurtdışından esinlendiği bir sistemi kendine has tekniklerle geliştirerek bir ilke imza attı. Öğrencilerin korkulu rüyası olan geometri dersini müzik ile harmanlayarak bu branşa yeni bir anlam kazanımı sağladı. Hakkında pek çok röportaj ve video haber yapıldı. En güncel röportajlarının birinde dile getirdiği gibi; “en son exxen platformunda  yayınlanan “İşte Bu Benim Masalım” dizisinde konuk oyuncu olarak Nurtaç Hoca olarak oynamak çok keyifliydi. Güzel bir deneyim yaşadım ve keyifli bir anı kaldı elimde. Tek amacı dersi sevdirip öğrencilerimin dikkatini çekerek bir şeyler öğretebilmek olan ben için bu rolde beni düşünen kıymetli yönetmenimiz Kıvanç Baruönü’ne teşekkürlerimi iletiyorum”.

Samsun Bahçeşehir Koleji öğretmenlerinden Nurtaç Hocanın öğrenciler üzerinde yarattığı etkinin nasıl değere dönüştüğünü konuşmaya devam ediyoruz.

 Müzik ile ilgili kimsenin bilmediği bir bağınız var mı? Sizin öğrenme ve gelişme sürecinizde sağladığı katkı ve deneyimler mevcut mu? Var ise keyifle dinlemek isterim.

 ” Müzikle özel ve farklı bir bağım yok. Herkes için nasıl bir ilgi çekiciliği varsa benim için de öyle. Yalnızca ortak nokta olduğunu düşünüyorum. İnsanları mutlu ettiğini, dikkat çekici niteliğinin olduğunu ve öğrenmelerde kalıcılık sağladığı kanısındayım, bir araç. Geleneksel metodlarla süregelen bir eğitim öğretim hayatı geçirdim Türkiye’deki birçok insan gibi, bu sebeple müzikle alakalı bir öğrenim deneyimimden bahsedemeyeceğim.”

 

Geometriye Farklı Açıdan Bakan Nurtaç Hoca 

Nurtaç Hoca, kendi geliştirdiği bu teknikle  akılda kalması zor olan formülleri bile öğrenciler için kolay hale getiriyor. Öyle ki geometri dersinden korkan öğrenciler bile derse ilgi duymaya başlıyor. Sınavlarda formülleri unutsalar bile öğretmenin yaptığı hareketleri hatırlayarak soruyu kolaylıkla çözebiliyorlar.

Derslerde kimsenin aklına gelmeyecek müzikleri kullanan Nurtaç Hoca, bu müzikler eşliğinde formülleri öğrencilerinin akıllarına kazıyor.

Geometri branşında öğrenme modeli üzerinde yapmış olduğunuz bu modeli 10 yıl önce nasıl  kurgulamıştınız? 10 yıl içerisinde teknik açıdan nasıl gelişmeler biriktirdiniz? Öğrenci ve velilerden toplamış olduğunuz geribildirimler sizi nasıl etkiledi?

” Bir öğrenciyi nasıl kazanabilirim mantığıyla dersini sevdirmeye çalışan bir öğretmenim. Bu sebeple okuduğum kitaplar, örnek alınası izlediğim eğitimci videoları ve ‘Ben farklı nasıl anlatabilirim?’ sorusuyla şekillenen ve birikerek ilerleyen bir deneyim tablosu aslında. Çağ değişiyordu ve geleneksel anlatımın çok uzağındaydı artık yeni nesil. Daha hareketli, çok yönlü bir kitle vardı karşımızda. Dolayısıyla bizim de anlatımlarımız kalıpların dışına çıkmalıydı ki dikkat çekip devamında öğretmeyi sağlayabilmeliydim. Benim de kişisel olarak teknolojik yeniliklere zaten ayrıca bir merak duygum söz konusuydu. Ve fazlaca iş odaklı düşünen bir kafa yapım da olunca sürekli araştırarak ‘Nasıl öğrenilebilir?’ sorusunu kendimce böyle yorumladım. Öğrencilerimden son derece pozitif geri dönütler aldım ki  zaten bu daha da fazla bana şevk verdi. Geometri dersini iple çektiklerini söylemeleri alınabilecek en güzel geri bildirimdi, keza sınav netlerine de bu yansıyınca doğru yolda olduğumu fark ettim. Öğrencilerin, ailelerine evde dersimi anlatmaları, isteyerek soru çözmeleri , velilerin de memnuniyetlerini benimle paylaşmalarına vesile oldu.”

Sosyal medya üzerinden de öğrencilere faydalı olmak için pek çok video  paylaşan Nurtaç Hoca kendi kurduğu özel bir sistemle formülleri yazmak için kullandığı bir camın arkasından dersleri anlatıyor. Sosyal medya üzerinden oldukça fazla  takipçisi olan Nurtaç Hocanın  öğrenciler adına  çektiği  videoları ise YouTube da   binlerce kişiye  reklamsız ulaşıyor. Özellikle reklamsızı vurgulamak istiyorum çünkü hiç bir maddi kaygı gözetilmeden, amacın sadece öğrencilere  katkı sağlamak olduğunun altını çizmek istiyorum.

Nurtaç Hocanın uyguladığı teknik popülerlik açısından oldukça kıymetli. ve bu alanda kendisi oldukça mütevazi olmayı tercih ediyor. Eğitimdeki ideolojik duruş, amaç ve gaye etiği ile değerlendirildiğinde, kendisiyle  örtüşen ana felsefeye oldukça yakın durduğunu farkettim. Reklam ve PR alanında kullanılan dil ve üslup, kısıtlı ve mütevazi. Şöyle bir soru geliyor içimden; İçerisinde bulunduğunuz özel sektörün kırmızı çizgileri mi sınırlayıcıydı? Yoksa tamamen bireysel tercihleriniz mi bu yönde ?

” Elbette kendi duruşum. Ki şunu da belirtmek isterim Bahçeşehir Koleji bu konuda hiç önümde bir set oluşturmadı. Bilakis değerli müdürüm hep destekleyicim oldu.  İnsanın amacı sadece eğitim öğretimde çocuklara ulaşmak olunca kendisinin fazlaca reklamla ön planda olmasının pek de anlamı olmuyor. Tek isteğim ders çalışmak, eksiğini kapatmak isteyen veyahut özel ders alma imkanı olmayan bir öğrencinin hızlıca ders videolarına ulaşıp çalışmaya başlaması. Gereksiz bireysel reklamımla, öğrencilerin derslere ulaşmasının önünde bir set oluşturmak istemiyorum. Altını yeniden çizerek söylüyorum ki mühim olan geometrinin severek nasıl öğrenileceğidir ve fırsat eşitliğinin sağlanmasının pek de mümkün olmadığı bu dünya düzeninde kendimce herkesin ulaşabileceği bir düzene katkı sağlayabilmektir.”

Müzikle sayıların güçlü bir ilişkisi var

Müzik pek çok insan için bir eğlence kaynağı.  Sayılar ise pek çok insan için bir baş belası iken, müziğin sayı ilimi  üzerindeki olumlu ve kalıcı etkilerini kullanmak oldukça sıra dışı bir teknik.

Müzik ve çalışma modeli  arasında oldukça  güçlü bir ilişki var. Araştırmalara göre,  öğrenciler müzik enstrümanları hakkında doğru talimatlar verildiğinde, mekansal-zamansal biliş, matematik ve el-göz koordinasyonu gerektiren görevlerde  beceri oranları oldukça yüksel olduğu gözlemleniyor.  Bu, müzik ve sayı  becerileri arasındaki  enterasan ilişkiye bağlanabilir.

Ayrıca yapılan bir araştırmaya göre , müzik yoluyla öğrenen öğrencilerin bilgiyi sadece sözlü talimatlarla öğrenenlere göre daha iyi sakladıklarını gözlemlenmiştir. Çocuklar, bir şarkıya veya ritme sayısal anlam yüklendiğinde,  kavramları veya gerçekleri daha iyi hatırlayabilirler. Her tür müzikal öğe, önemli ayrıntıları hatırlamamıza yardımcı olabilir.

Müzik ve matematik,  tesadüfler yoluyla açığa çıkan, derinlemesine ifade edici dillerdir.

Besteci John Chowning şöyle diyor:

” Müzik sembolik bir sanattır. Bir ressam duyusal geribildirimi hemen alır, ancak müzisyenler bir şeyleri kağıda yazmaya ve daha sonra duymaya alışkındır. Bu yüzden, duyusal düzeyde bulundukları yerden biraz uzakta olan şeylerle, sembollerle uğraşmak zorundalar. Bilgisayarı bu kadar sanatsal olarak kullanan ilk sanatın müzik olmasının nedeni bu olabilir “.

 Nurtaç Hoca, tamamen öğrenciye fayda odaklı bir süreci yönetiyor.Uzaktan eğitim dönemi ile kendisinin video modeliniz kucaklaşmış durumda. Pandemi süresince dijital eğitim platformu aslında sizin yıllar önce yapmış olduğunuz teknikle buluştu. Bu eğitim modeli hakkında ne düşünüyorsunuz? Eğitimde fayda – zarar analizi yaptığınızda, pandemi ile başlayandijital eğitim öğretimdönemin başlaması öğrencilere, eğitimcilereneler kaybettirecek ve kazandıracak. Değişen alışkanlıkların dönütü ne boyutta olacak?

” Özellikle bireysel öğrenmeye açık, içe dönük öğrenciler için videolarla, uzaktan eğitim olumlu anlamda bir katkı sağladı. Hatta bireysel hız farklılıklarının da olduğu düşünüldüğünde her öğrenci kendi hızında öğrenme sürecine girdi. Öğretmenlerin ve öğrencilerin formal yöntemleri benimsemekte zorlandığını düşünürsek online eğitimdeki yöntemlerin çeşitliliği en uygun öğrenme yöntemini ortaya koyma konusunda etkin. Tabi genellemek ve çok harika bir süreç demek oldukça zor. Her şeyde olduğu gibi burada da artı ve eksi yönler var. Yüz yüze eğitimin konforunu sağlaması mümkün değil. Çocukları uzun vadede evde zinde ve dikkatlerini canlı tutabilmek mümkün değil. Sosyalleşme olmadan yalnızca öğretme odaklı bir okul dönemi anlamlı olmuyor. Herkes kendi eğitimini disiplinli bir şekilde yönetemiyor. Tabi biliyoruz online eğitim hayatımıza girdi bir kere artık eskisi gibi olmayacak hiçbir şey. En basit katkısı hastalık ve buna benzer geçerli özel durumlarla eğitime katılamama durumu artık ortadan kalkacak. Kesintisiz bir eğitim öğretim dönemi başladı.”

 

Eğitim. Her şeyi  kapsıyor değil mi? Her şey onunla başlıyor. İnsan verileni alıyor. Büyüyor. harmanlıyor. Gelişiyor. Öğrenim ölene dek devam ediyor. Ne öğrendiğimizin yanı sıra neyi nasıl öğrendiğimiz de hafızamızda bellek oluşturuyor. Bazı öğrenimler hızlıca unutulurken bazıları bir ömür kazınıyor zihinlere.

 

Nurtaç Hocaya emeği, ilgisi ve kıymetli zamanı için yürekten teşekkür ediyorum.

Dokunabildiği, ulaşabildiği her öğrenciye katacakları çok kıymetli.

Eğitim camiasının en önemli felsefesi, insana değer katmak.

Ve bu yaratılan değer için her bir öğretmenimize sonsuz minnet ve teşekkürler.

 

 

 

Nurtaç KOZAK Kimdir? 

Sırasıyla Gazi İlkokulu, Cumhuriyet Ortaokulu, Bafra Lisesi derken eğitimini Bafra’da tamamlıyor. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Matematik Bölümü mezunu.  Sonrasında Tezsiz yüksek lisans akabininde 19 yılı geride bıraktığı öğretmenlik yolculuğu başlıyor. 10 yıllık evli ve iki çocuk babası. Samsun Bahçeşehir Atakum Kampüsünde , geometri branşında öğretmenlik yapıyor.

 

“Tek idealim  daha fazla öğrenciye erişebilmek ve branşımı sevdirebilmek. Bu noktada ideallerimi yavaş yavaş gerçekleştirmeye başladığım için mutluyum. Hayal edebileceğiniz her şey gerçektir. Dilerim herkes hayallerini yaşar”.

 

Youtube.com/nurtachoca

Instagram: @nurtachoca

 

İlgili Makaleler

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu
Kapalı