fbpx
Marka

Marka Nedir?

Marka, bir şirketin, örgütün veya bireyin onu deneyimleyenlerin algıladığı yoldur.

Maddesel bir açıklaması olmadığı için, bir marka bir kuş kadar kolay tanımlanamaz. Fakat nasıl tanımlandıkları gerçekten birbirine çok benzerlik göstermektedir.

Muhtemelen bir kuşun en temel tanımlayıcı özelliğinin yaşadığı yer olduğu konusunda hemfikirsiniz. Kuş havada yaşar. Kuşları kuş  yapan özellikleri de  budur. Aynı temel kriter markalar için de geçerlidir. “Marka nedir?” Sorusunun cevabı, markanın yaşadığı yerden başlar. Peki markalar nerede yaşıyor?

marka nedir

Markalar akılda yaşıyor. Onları yaşayan herkesin kafasında yaşıyorlar: çalışanlar, yatırımcılar, medya ve belki de en önemlisi tüketiciler.

Basitçe söylemek gerekirse, markalar tamamen algılarla alakadır.

Markanın Unsurları

Algı olarak, markalar çok sayıda farklı element içerir. Bir markanın temel unsurları arasında marka pusulası, şirket kültürü, isim ve etiket satırı, kimlik, ses ve mesajlaşma, web sitesi ve marka mimarisi sayılabilir.

Marka Pusulası

Marka pusulası, markanızla ilgili en temel gerçeklerin bir özetidir . Beş bölümden oluşur; Amaç, Vizyon, Misyon, Değerler ve Stratejik Hedefler.

Araştırma ve konumlandırma dahil, marka, stratejisi aşamasında yapılan çalışmanın bir sonucudur. Bir marka pusulası markanızın yönünü ve varoluşunuzu gösterir.

Şirket Kültürü

Şirket kültürü, markanızı harekete geçiren ortak amaç ve ilham verici bir ruhtur . En güçlü şirket kültürü, bir markanın temel değerlerine, markanın dünyayla nasıl ilişki kurduğuna ve varoluşunu tanımlayan ilkelere dayanır. Sağlam şirket kültürü, bir markanın çalışanlarının onu en derinden benimsemeleri ve marka elçileri olarak hareket etme durumları ile ideal kıvama gelir.

Marka Kişiliği

Marka kişiliği, bir markanın özünde olan düşünce, duygu ve davranış biçimlerinin eşsiz uyumudur. Kişiliği bir markanın en temel özelliklerini içerir. Bir markanın kişiliği, sadık müşterileri için tanımlanabilir olmasın ve onunla kurdukları kişisel ilişkilerin temelinden oluşur.

Marka Mimarisi

Marka mimarisi bir markayı tanımlayan ad, renk, sembol ve görsel dil bileşenlerinden oluşur. Üstün marka mimarisi, müşteri deneyimine yönelik araştırmalara dayanan bir mimaridir. Markanın inşa edilmesinde bu tamamlayıcı unsurlar üzerinde yapılan çalışmalar markanın geleceğini önemli tutarda etkiler.

İsim ve Etiket Satırı

Bir markanın  dünyaya sunduğu yüzüdür. İçsel olarak anlamla dolu olmalıdır.  Bir markanın ismi ve etiket çizgisinin yaratılması adına yapılacak pek  çok unsur var. Derinlemesine pazar araştırması, beyin fırtınası, analiz, test etme süreçlerinin bütünsel tamamlanması gerekir. Güçlü bir isim, markanın benzersiz değere sahip olmasını, rekabette farklı kılmasını  ve onu deneyimleyenlere güçlü bir izlenim bırakmasıyla ölçülebilir.

Marka Kimliği

Markanızın kimliği logosundan çok daha fazlasıdır. Kimlik markanız hakkında strateji ve konumlandırmada ortaya çıkan derin gerçeklerin görsel sunumudur. Etkili bir kimlik, kişiliği, vaadi ve amacı dahil olmak üzere markanızın tüm tanımlayıcı özelliklerini içerecektir. Markanızın kimliği dünyadaki damganızdır. Bu anlam dolu estetik sembolü herkesle paylaşabilmek markanızın özünü tanımlar.

Marka Sesi

Marka Sesi ve Mesajlaşma

Marka sesi ve mesajlaşma, bir markanın dünyaya katılımı için çok önemlidir. Markanızın amacını, vaadini ve kişiliğini dile getirerek markanızı rakiplerinden ayırırlar. Markanızın sesi ve verdiği mesaj, markanızı insanlar için tanımlanabilir hale getirmektedir. Markanızın sesinin duyulduğu her durumda, müşterilerinizin hemen sizi tanıyabilmeleri gerekir.

Marka Web Sitesi

İyi bir web sitesi, ilgi çekici içerik ve çekici tasarım ile markanızı hayata geçirir. Bugünlerde web siteleri artık bir masaüstü deneyimiyle sınırlı değil. Bizimle, mobil cihazlarımızda dünyanın her köşesine seyahat ediyorlar. Web siteleri, hedef kitlenize bütünsel bir markalaşma deneyimi sunmak için en etkili ve uygun maliyetli yollardan biri olmaya devam etmektedir.

Artık bir markayı oluşturan çeşitli bileşenleri ayrıştırdığımızda, bu bileşenlerin nasıl ve daha da önemlisi neden oluşturulduğuna bakmanın zamanı geldi: markalaşma.

markalaşma nedir

Markalaşma Nedir?

Markalaşma, bir şirketin, örgütün veya bireyin nasıl algılandığının  şekillenme eylemidir.

bir birey bir markayı (bilinçli ya da bilinçsiz olarak) nasıl algıladığını tamamen o marka ile nasıl ilişkilendireceğini belirler. Markalaşmanın gücü algılarla ilgili çok önemli bir gerçeğe dayanır:

Algılar Dövülebilir.

Marka, algılarımızı şekillendirme gücüne sahiptir çünkü bu algılar şekillenmeye açıktır.  Bilip bilmesek de etrafımızdaki dünyada sürekli anlam ve düzen ararız. Gerçeklerimizin anlam kazanmasını istiyoruz.

Beynimiz söz konusu olduğunda, algı ile gerçeklik arasında pratik bir fark yoktur. Algıladığımız şey, bizim için gerçek olan şeydir. İşte bu markalaşmanın gerçek gücü yatıyor. Eğer markalaşma algılarımızı şekillendirebilirse ve algılarımız bizim gerçekliğimiz ise, şöyledir:

Marka, Gerçeği Şekillendirme Gücüne Sahiptir.

Evet burada vahşi bir şey var biliyorum. Markanın tüketici gerçekliğine mimarlık yapmasının gücü bu. Apple gibi şirketlerin neden her yıl milyonlarca dolar harcadıklarını anlamak güç değil. Gerçeği inşa etme yeteneğinden etkin bir şekilde yararlandığınızda, tüketicilerin satın alma davranışlarını ölçülemez şekilde aşağılayabilirsiniz. işte tüm gerçek burada.

Neden Markalaşmaya Yatırım Yapmalı?

Bazı şirketlerin markalaşmaya yatırım yapma konusundaki tereddütleri de bir algı meselesine düşüyor. Başarılı markalaşma ile ölçülebilir getiriler arasında doğrudan ilişki kurmak kolay değildir. Fakat basit gerçek şu ki, gerçekten otantik bir marka geliştirmenin değerine bir fiyat koyamazsınız.

Peki neden markalaşmaya yatırım yapıyorsunuz? Buradaki anahtar  kelime “yatırım”dır. Çok fazla şirket markalaşmayı pazarlama bütçelerine göre sayılan başka bir gider olarak görüyor. Ancak, bütünsel markalaşmanın tüketici davranışını etkilemenin ne olduğunu anladığınızda , bunun sadece bir taktikten daha fazlası olduğunu anlamanız zor olmuyor. Şirketinizin ömrü boyunca ölçülebilir getiri sağlayabilen uzun vadeli bir stratejidir.

Markalaşma yatırımınızdan elde edeceğiniz en önemli 5 kazanca göz atın:

İdeal Müşterileri Çekmek

Herhangi bir markalaşma girişiminin merkezinde müşteri araştırması var. Derinlemesine görüşmeler, odak grupları ve çevrimiçi anketler, hangi müşteri türlerinin şirketinizin amacına ve değerlerine uygun olduğunu tam olarak belirlemenizi sağlar. Bu bilgilerle, özellikle ideal müşterilerinizi hedef alabilirsiniz.

Pazarlama Etkinliğini Artırın

Pazarlama çalışmalarınızı daha etkin hale getirmenin en kolay yolu,markaya yatırım yapmaktır. Markanız uyumlu ve iyi ifade edildiğinde, pazarlama girişimleriniz de  pozitifte olacaktır. Daha önce de belirttiğimiz gibi, markalaşmaya dahil olan müşteri araştırması, en değerli müşteri segmentlerinizle oldukça alakalı hedefli pazarlama kampanyaları geliştirmenize olanak sağlar. Cesur yeni bir kimlik, her pazarlama temas noktasını daha ilgi çekici hale getirirken, markalaşmayla ilgili ilkeler ve şablonlar gelecekteki tüm girişimlerinizin içeriğinde zamandan ve paradan tasarruf etmenizi sağlar.

Fiyatları Daha Kolayca Kapatın

İyi tanımlanmış, stratejik olarak konumlandırılmış markaların satışı daha kolaydır. İyi konumlandırılmış bir markanın belirgin üstünlüğü açıkça ifade edildiğinde her şey daha kolay olur. Bu, satış ekibinin omuzlarından büyük bir yük almaktadır, çünkü çalışmalarının iyi bir kısmı, potansiyel müşterilerle görüşmeden önce, çok iyi bir şekilde yapıldı. Markalaşma, satış gücünüze benzersiz bir avantaj sağlar, anlaşmaları daha hızlı ve güvenle kapatmalarını sağlar.

Daha Yüksek Fiyatlar

Klişeler bazen doğrudur: müşteriler ürün almaz, marka alırlar. Müşteriler, üstün olarak algıladıkları markalar için fazla fiyat  ödemeyi kabul ediyorlar. Etkili markalaşma, rakiplerinizi n hiçbirinin sunamayacağı değer önerileriyle şirketinizi bir endüstri lideri olarak konumlandırmanıza olanak tanır. Bu anlamlı farklılaşma türü, içinde yerleşik olan somut bir değere sahiptir. Değerinizi katlar ve mallarınız veya hizmetleriniz için daha yüksek fiyatlar  vermenizi sağlar.

İş Değerini Arttırın

Marka değerinin gücünü asla küçümseme. Tekliflerinizdeki artan fiyat noktalarını haklı göstermenin yanı sıra, hisse fiyatınızı da olumlu yönde etkileyebilir. Daha güçlü markalar daha güçlü finansal performans elde eder. Markalaşmanın uzun vadeli sonucu, çıkmaya hazır olduğunuzda şirketinizin kendisinin daha değerli olması.markalaşma yatırımı, bir satış fiyatı için pazarlık yapma zamanı geldiğinde değerli getiriler sağlar.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu
Kapalı